Til toppen

Kunsten å lage verdens beste fottøy. 

SCARPA er et familieeiet og familiedrevet selskap med dype røtter i tradisjon så vel som innovasjon. Virksomheten ble startet i Nord-Italia i 1938, og har fortsatt sitt hovedkvarter og sine produksjonsfasiliteter i samme område. SCARPA ble grunnlagt i Asolo, i regionen Montebelluna, et område som lenge har vært kjent for sin høye kvalitet på håndlagde sko. SCARPAs første oppdrag var å samle alle de beste skomakerne i Asolo-området mot et felles mål om å produsere det beste fottøyet til bruk ute i naturen uansett værforhold. Bokstavene i SCARPA står for Società Calzaturiera Asolana Riunita Pedemontana Anonimia. Ordet Scarpa i seg selv betyr sko på italiensk.

Det var midt i denne tradisjonen av håndverk og arv at Luigi Parisotto først begynte å lære seg kunsten å lage verdens beste fottøy. Han startet alt som 11-åring i 1940, og begynte å jobbe for SCARPA i 1942. Fra første dag elsket Luigi Parisotto prosessen med å skape håndlagde sko, og tidlig på 1950-tallet hadde han etablert og drev sin egen skoproduksjon, S. Giorgio, sammen med sine brødre. De lagde mellom 4 og 15 par håndlagde sko i døgnet. Disse ble solgt til lokale bønder som lette etter sko som var både komfortable og slitesterke.

Brødrene

I1956 samlet Luigi og tre av hans brødre sammen nok penger til å kjøpe SCARPA. Virksomheten vokste raskt under deres ledelse, og omfattet snart 17 skomakere. Produksjonen ble øket til 50 – 60 par pr. dag i disse tidlige driftsårene.

Kvalitet

Mot slutten av 1950-tallet spredte ryktet om SCARPAs kvalitet seg også utenfor regionen Montebelluna, og de fikk nye kunder fra mange andre områder i Nord-Italia. De var blant de første til å se behovene for spesiallagde sko, og utviklet sko til fjellklatring og klatrekulturen i det nordlige Italia. Disse skoene hadde viktige og nye funksjoner spesielt tilpasset en fjellklatrer og en klatrers behov på deres arena. Disse funksjonene, sammen merkevarens legendariske holdbarhet og passform, førte til at mange av Italias fjellklatrere og klatrere begynte å bruke SCARPA. I 1965 begynte en italiensk-amerikaner bosatt i Boston å importere Scarpas fottøy til USA – nå ble SCARPA den første produsenten fra Asolo-regionen til å eksportere sko ”over there”.

SCARPA fortsatte å utvikle fjellstøvler og klatresko, og på 1970-tallet kom den populære Rally-støvelen for alpint og den banebrytende high altitude- plaststøvelen for fjellklatring; først kalt Grine og senere fikk den navnet Inverno (som den er kjent som i Nord-Amerika – internasjonalt referert til som Vega.) Denne støvelen har blitt brukt av mange toppklatrere og oppdagelsesreisende i hele Himalaya og Antarktis, og ble også godtatt av italienske, amerikanske, franske og spanske militære styrker for bruk under ekstreme forhold.

Firsts

Denne banebrytende ånden har fortsatt på SCARPA. Selskapet har mange ”firsts” knyttet til sitt navn, inkludert å være først til å utvikle en Gore-Tex-støvel og først til å utvikle en plast telemark støvel. De lanserte også i 2007 den første telemark- og alpine touring-kompatible støvelen.

SCARPA er for øyeblikket en verdensleder i produksjonen av fjellstøvler og lager fottøy i følgende kategorier: Telemark, randonee, high altitude, fjell, turgåing/trekking, klatring og lifestyle/fritid.