Til toppen

PPatagonia er en ledende, amerikansk produsent av bekledning og utstyr til utendørsaktiviteter – de elsker naturen og har et brennende engasjement for å ta vare på den og planeten vår.

Patagonia ble stiftet av Yvon Chouinard (f. 1938) i 1973 og har helt siden starten hatt et sterkt engasjement for å bevare naturen for fremtidige generasjoner. De satte klima og miljø på dagsordenen lenge før det ble så brennaktuelt som det er nå. Merket er fortsatt 100% familieeid.

«We’re in business to save our home planet»

I mange år hadde de som «mission statement» å lage de beste produktene, forårsake minst mulig skade på miljøet og å bruke forretningsmodellen sin til å inspirere andre til å utvikle og implementere løsninger på miljøkrisen. I januar 2019 bestemte de seg for å bli enda tydeligere og endret sitt statement til «We’re in business to save our home planet.»

Dette inkluderer ambisiøse mål som å bli karbon-nøytrale innen 2025, produsere utelukkende på Fair Trade-sertifiserte fabrikker, utdanne forbrukere til å «buy less and demand more» samt å lede an slik at bransjen etablerer mer miljøvennlige løsninger og bruker mer miljøvennlige materialer – dette gjennomsyrer hele deres organisasjon. Målet er at kolleksjonene skal bestå 100% av resirkulerte materialer, for på denne måten å bidra til gjenbruk.

Business Plan

Et annet, viktig moment for Patagonia er å – i dag – drive virksomheten slik at de fortsatt kan drive en sunn virksomhet om 100 år (Patagonia har en 100 års Business Plan). De kommer til å være modige og tydelige når det gjelder å ta beslutninger som underbygger dette.

Patagonia ønsker at vi er lojale og rettferdige i vår håndtering av vår kundemasse. Vi ønsker å være en langsiktig og betrodd partner gjennom å være selektive i vår distribusjon og ved å ikke tilby markedet for store volumer. Patagonia (globalt) ønsker ikke å vokse ut av proporsjoner.

Et annerledes outdoormerke