På Patagonias hjemmeside finner man mye informasjon til å dypdykke ned i temaet. Du kan lese om hvordan de gjennom sin hittil 50-årige historie har tatt ansvar for både miljø og sosial bærekraft her;
Les mer om hvordan Patagonia jobber med fabrikkene her.
Patagonia er også svært opptatt av arbeidernes rettigheter og mener at alle har rett til rettferdig lønn, verdige arbeidsforhold og å bli ivaretatt dersom de blir syke. Les mer og se filmen om hvordan de jobber med Fair Trade her.
Covid-19-pandemien hadde enorme konsekvenser for verden, og Patagonia var meget opptatt av å ivareta sine ansatte og samarbeidspartnere i denne vanskelige tiden. De laget et eget statement som omhandler pandemien – les mer her;
Patagonia er dessuten B-Corp sertifisert – som et av de første selskapene i verden. Dette er den strengeste formen for miljøsertifisering og den må revideres hvert år. I lenken under kan du lese mer om hva B-Corp er og dessuten finne alle Patagonias årlige rapporter siden de ble sertifisert i 2012. Les mer her;
Yvon Chouinard og Patagonia var også med på å stifte «1% for the planet» - et fond som deler ut midler til frivillige organisasjoner som jobber for diverse miljøformål. «1% for the Planet» ble grunnlagt i sin nåværende form i 2002, og Patagonia ble det første selskapet som forpliktet seg til å donere 1% av årlig salg, altså brutto omsetning, til dette fondet. Patagonia hadde allerede donert penger av omsetningen sin siden 1985, men fra 2002 ble dette satt ordentlig i system. I dag består nettverket av mer enn 3.000 små og store bedrifter som har bidratt til frivillig arbeid i mer enn 90 land. Pr. i dag har «1% for the Planet» donert over 250 millioner dollar til ildsjeler som jobber for en mer bærekraftig verden.